5 gode råd til dig, der arbejder hjemmefra

Der er virkelig mange, der har fået øjnene op for at arbejde hjemmefra. Selvom det for mange har været en nødvendighed flere gange over de sidste 2 år, så er der faktisk mange, der begynder at mangle det, når de vender tilbage til kontoret. Det er lige præcis derfor, at der er så mange, der nu arbejder mere hjemmefra, enten med faste hjemmearbejdsdage eller blot sporadisk, når behovet opstår. Vi har derfor her samlet 5 gode råd til dig, der arbejder hjemmefra.

Start arbejdsdagen som alle andre

Det er en god idé ikke at gøre forskel på din hjemmearbejdsdag og arbejdsdage på kontoret. Du bør derfor starte arbejdsdagen som en hvilken som helst anden ved at stå op til samme tid og gennemgå dine almindelige morgenrutiner. Det kan virke banalt, men det er en god idé lige at komme i bad og tage rigtigt tøj på, også selvom du ikke skal ud ad døren. Det er nemlig for nemt at fortsætte dagen i pyjamasbukser – og det kan betyde, at du ikke rigtig kommer ordentligt i gang med dagen.

Sørg for at teknikken virker

Arbejdsdagen starter ikke ideelt, hvis du skal bruge det første stykke tid på at få skærm, mus eller internetforbindelse til at virke, inden du kan begynde på dit arbejde. Det er demotiverende og spild af tid. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at alt spiller, inden din hjemmearbejdsdag begynder. Du bør teste it-udstyret og systemer minimum dagen inden. Derudover er det også vigtigt, at du kan tilgå alt, hvad du skal bruge hjemmefra, så du kan udføre de samme opgaver hjemmefra som fra kontoret. Her er hosted desktop en god idé, da du så kan tilgå dit skrivebord på kontoret hjemme fra spisebordet.

Sæt rammer for arbejdsdagen

Det kan for nogle være svært at skelne mellem arbejdstid og fritid, og tiden kan hurtigt komme til at smelte sammen. Det er derfor en rigtig god idé at sætte rammer for dagen, bl.a. så ved, hvornår du er ”på arbejde” og hvad du skal have ordnet, men faktisk også, så du rent faktisk holder fri, når din arbejdsdag er slut.

Sid ordentligt

På mange kontorer bliver der brugt mange ressourcer på, at medarbejderne sidder godt og at stole og borde er ergonomisk indstillet. Det kan være lidt sværere derhjemme, da man ofte ikke har plads til et hæve-/sænkebord og man af den grund hurtigt kan komme til at sidde i sofaen med bærbaren på skødet. Det er dog ikke ideelt, hverken for din krop eller din effektivitet. Det er derfor vigtigt, at du indretter en decideret hjemmearbejdsplads med både skrivebord, kontorstol og hvad du ellers skal bruge i dit arbejde. Det gør det også nemmere for dig at vide, hvornår du er på arbejde og hvornår du har fri, når du har et særligt sted, som du kun bruger til hjemmearbejde.

Husk pauser og bevægelse

På arbejdspladsen er der naturlige pauser i løbet af dagen, f.eks. formiddagspause, frokostpause og eftermiddagspause, hvor man også kan komme ud og bevæge sig lidt. De naturlige pauser findes dog ikke på samme måde, når du arbejder hjemmefra. Det betyder, at der er risiko for, at du ikke får nok pauser eller bevægelse i løbet af dagen. Det er derfor vigtigt, at du husker på at holde pauser, når du arbejder hjemmefra, og gerne bruge disse pauser på at gå en tur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.