Word og Excel fra Microsoft

De fleste af os kender til Microsoft Office. Vi kan bruge de mest almindelige applikationer. Fx så er vi mange, der kan bruge Word, Excel, PowerPoint og Outlook. Vi bruger dem bare ikke effektivt. Faktisk så bruger vi de fleste applikationer, som om de er en nødvendig (ny) del på en avanceret – men stadigvæk gammeldags – skrivemaskine.

En moderne skrivemaskine

Du ved sådan en af de her skrivemaskiner med tangenter og et blækbånd. Den slags, som vi sad og skrev danskstile eller andre opgaver på tilbage i 1980’erne – men som faktisk er ved at komme på mode igen! Det er jo for dårligt, at vi kun bruger vores PC som en avanceret skrivemaskine. Applikationerne kan jo meget mere end blot at blive brugt til basale funktioner, såsom at skrive en stil i Word, lave et simpelt budget for husholdningen det næste år i Excel, eller at lave smarte præsentationer i PowerPoint. Og ja, fordi vi har lært, at internettet kan give os meget, så har vi hooket vores PC til det og kan derfor også finde ud af at bruge Outlook til at sende en mail med.

Brug de teknologiske muligheder

Men ville det ikke være lykken, hvis vi faktisk kunne bruge mange flere af de applikationer, som Microsoft også tilbyder. Vi er mange, der fx ville have gavn af at kende til en af de mest anvendelige applikationer i vores job. Jeg tænker på fx Microsoft Planner, som er et værktøj, som kan bruges til at planlægge en arbejdsopgave med. Kender vi den applikation? Svaret er ofte nej. Derfor har vi taget nogle udskrifter med os hjem og forsøger at få dem lagt over på Excel, så vi kan tilrette noget i planlægningen af arbejdsopgaven, så alle, der er involveret i den, kan komme til at gå i takt igen.

Kurser i Microsoft Office

Vi spilder vores tid med at overføre data og informationer fra udskrifter til Excel. Vi burde måske bede om at få et af de mange og gode Microsoft 365 kurser, som findes. Herunder også et kursus i Planner. Det kunne også være en af de andre applikationer. Fx Project, som er et værktøj, som kan bruges til at sætte et helt projekt op med. Du kan fx indikere, hvornår særlige milesten skal være nået. Du kan indikere, hvor længe en aktivitet skal vare, og du kan allokere arbejdskraft til hver eneste aktivitet. Samtidigt kan du også lave et cash flow for projektet, så du ved, hvordan budgettet er for hver enkelt fase i projektet. Et nyttigt værktøj, som også er på listen over Microsoft Office kurser, du kan tage. For eksempel et af disse spændende kurser i Microsoft Excel.

Ja, alt i alt, så tilbyder Microsoft en mængde forskellige kurser, som vi kan drage nytte af. Både – og først og fremmest – i vores arbejdsliv, men også i vores privatliv. Vi kan fx spare en masse tid, når vi har hjemmearbejde, der bare skal være færdigt. Vil vi ikke hellere være sammen med familien end at sidde og pukle til langt ud på aftenen, fordi vi er nødt til at samle informationer sammen? Kendte vi fx til Planner eller Project, så kunne vi spare mange timers hjemmearbejde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *